PARKİNSON

DSC_0041

Parkinson hastalığı, vücudun hareketlerini etkileyen sinir sisteminin ilerleyici bir hastalığıdır. Bazen sadece bir elde güçlükle fark edilen bir titreme ile başlar ve yavaş yavaş gelişir. Titreme Parkinson hastalığının en bilinen belirtisidir. Ayrıca  hareketlerde yavaşlama ve katılık görülmesi de yaygın belirtileri arasındadır.

Parkinson hastalığı belirti ve bulguları kişiden kişiye değişebilmektedir. Erken belirtileri hafif olabildiği için fark edilmeyebilir. Belirtiler genellikle vücudun bir tarafında başlar ve genellikle her iki tarafı etkilese bile, ilk başladığı tarafta belirgin kalır. Parkinson belirtileri;

• Titreme. Titreme veya sallanma, genellikle eller veya parmaklarda başlar. Parkinson hastalığının özelliklerinden biri de elleriniz dinlenme konumunda iken titremenin meydana gelmesidir.
  • Hareketin yavaşlaması:. Parkinson hastalığı zamanla hareket kabiliyetinizi azaltır ve yavaş hareket etmenize sebep olur. Çok basit işleri bile zor ve zaman alıcı hale getirebilir. Adımlarınızı daha kısa atmak zorunda kalabilirsiniz veya bir sandalyeye oturmanız zor hale gelebilir. Ayaklarınız sanki yere yapışmış gibi, yürümek olanaksız hale bile gelebilir.
  • Kaslarda sertlik: Kaslarda gerginlik vücudunuzun herhangi bir parçasında oluşabilir. Sert kaslar hareket aralığınızı sınırlayarak ağrıya neden olabilir.
  • Denge ve duruş bozukluğu: Parkinson hastalığının sonucu olarak, duruşunuz değişebilir ve kambur duruş ortaya çıkabilir. Bunun yanı sıra hareket etmeye çalışırken denge sorunları da yaşayabilirsiniz.
  • Otomatik hareketlerin kaybı: Parkinson hastalığında, yürürken kollarını sallama, gülümseme, göz kırpma gibi bilinçsiz yapılan hareketleri yapma kabiliyetlerinde de azalma olur.
  • Konuşmada bozulma. Parkinson hastalığının bir sonucu olarak sıklıkla konuşma sorunlar da yaşayabilirsiniz. Hızlı hızlı veya yavaş yavaş konuşabilirsiniz. Konuşurken geveleyebilir veya konuşmadan önce tereddüt edebilirsiniz. Konuşmanız normal bir konuşmaya göre çok monoton olabilir.
  • Yazmada bozulma: Yazınız küçülebilir ve yazama işi zorlaşabilir.

İlaçlar genellikle bu belirtilerin çoğunu azaltır. Bu ilaçlar beyinde yer alan “dopamin” adlı maddenin yerine geçer veya onun miktarını arttırmaya yarar. Parkinson hastalığı olan kişilerin beyninde düşük dopamin konsantrasyonları vardır.

Parkinson hastalığının tedavisi öncelikli olarak uzun süreli kullanılacak ilaçlardan oluşmaktadır. Ancak ilaç tedavisi ile beraber fizik tedavi programları da uygulanmalıdır. Özellikle hastanın denge, postür ve yürüyüşünün düzenlenmesinde rehabilitasyon programları çok önemli yarar sağlamaktadır.