Lenfödem

Lenfödem-dışVücudumuz çoğunlukla sıvı yapıdan oluşmaktadır ve bu yapının dengesi dolaşım sistemi ile korunmaktadır. Bu nedenle dolaşım sisteminde ol
uşacak herhangi bir bozuklukta hemen ilgili bölgede şişlik oluşur. Dolaşım sistemi olarak genelde atardamar (arter) ve toplardamarlar (ven) bilinir. Bunlar kadar önemli olan bir de lenfatik dolaşım sistemi vardır. Lenf sıvısının vücuttaki dolaşımını lenf kanalları sağlamaktadır. Lenfatik sistemde, kan dolaşım sisteminde olduğu gibi, dolaşımı kolaylaştıracak kalp ve atardamar benzeri bir mekanizma yoktur. Bunun yerine, lenf sıvısının, lenf kanalları üzerindeki dolaşımı kas hareketleri ile (günlük yaşantımızdaki hareketlilik) ile sağlanır. Şayet vücutta biriken lenf sıvısı miktarı, lenfatik sistemimizin taşıyabileceğinden fazla olursa Lenfödem oluşur. Halk arasında bu hastalık Fil Hastalığı olarak da bilinir.

Nedenleri;

Lenfödem doğuştan, ya da herhangi bir yaşta nedeni bilinmeyen bir şekilde başlayabilir. Bunun dışında cerrahi müdahaleler sonrası, radyasyona maruz kalma, enfeksiyon ya da travma sonrası da lenf ödem gelişebilir. Meme kanseri gibi bazı kanser türlerinde, tedavi için hastanın lenf nodülleri alınabilir. Lenf düğümleri yukarıda sözünü ettiğimiz lenfatik dolaşım sisteminin en önemli unsurlarıdır. Ne kadar çok düğüm çıkarılırsa, lenfödem oluşma riski o kadar fazladır. Lenf düğümleri alınan hastaya bir de radyoterapi uygulaması yapılırsa risk daha da artar.

Lenfödemin en basit tanısı gözlemleyerek olur. Ancak ultrason ile de daha sağlıklı saptanabilir.

Tedavisi

Lenf ödem için ilaç tedavisi pek yoktur. Bazen idrar söktürücü ilaçlar kullanılabilir. Yine kişinin yaşam tarzına , beslenmesine dikkat etmesi gerekmektedir. Örneğin dolaşımı engelleyecek sıkı kıyafetler giymemeli, tuz alımını azaltmalı vb.  Bunun dışında uygulanacak yöntem Fizik Tedavi dir. Bunun için bazı yöntemler uygulanmaktadır.

1. Manuel veya pneumotik kompresyon cihazıyla lenf drenajı.
  2. Cilt bakımı.
  3. Bandajlama.
  4. Egzersiz.

Lenfödem hastasının bu tedavileri uzun süre sürdürmesi gerekir çünkü lenfödem inatçı bir hastalık durumudur. Mutlaka profesyonel destek alınması gerekmektedir.